Analytical Study of the Science Book for the Ninth Grade of Basic Education in Libya
Keywords:
Science class, Ninth grade, Content analysis, ReproductionAbstract
The study analyzes the content of the third chapter on human reproduction in the science book for the ninth grade in Libya. A sample of 11 topics in biology was studied. After consulting specialists, the students prepared a content analysis form consisting of 6 axes and 8 branches. The study found a defect in the vertical sequence of topics, making it difficult to understand the stages of reproduction. The study found a lack of logical progression in the curriculum, hindering students' understanding of relationships between topics. The connection between basic concepts and theories was weak, causing difficulty in comprehending their interconnectedness. However, the reproduction chapter relates closely to real-life, with strong links to students' daily experiences. Additionally, there is a weakness in the quality of questions that measure higher mental abilities, such as application, analysis, and creativity. A variety of educational strategies can enhance students' understanding of interrelationships between concepts. The study recommends analyzing ninth grade science curriculum, reconsidering topic sequence, and providing applications and activities to enhance learners' mental abilities.
Downloads
References
أولاً: المراجع باللغة العربية
الحربي، عبدالله بن معتوق (2017). المشكلات التدريسية التي تواجه معلمي العلوم الطبيعية في نظام المقررات للمرحلة الثانوية بمنطقة القصيم. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 1(9)، 43-68.
الحياري، خالد؛ الرواشده، إبراهيم (2013). تحليل محتوى كتب العلوم للصف التاسع الأساسي في الأردن في ضوء القضايا العملية، والاجتماعية، والتكنولوجية، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 44(44)، 217- 246.
الراشدي، راشد (2022). تقويم محتوى كتاب الأحياء الصف التاسع الفصل الدراسي الأول من وجه نظر معلمين الأحياء. المجلة العربية للقياس والتقويم، 3(5)، 62-88.
زواتية، شهد (2021). تحليل محتوى كتاب الدراسات الاجتماعية للصف الثامن الأساسي في ضوء الأهداف العامة لتدريسها. رسالة ماجستير جامعة النجاح الوطنية-كلية الدراسات العليا.
زيود، أسامة (2016). واقع استخدام التعلم القائم على المشاريع في المدارس الحكومية من وجهة نظر معلمي العلوم في محافظة جنين. رسالة ماجستير جامعة النجاح الوطنية نابلس، فلسطين.
السعيد، عبد الله (1989). علم الوراثة. الطبعة الأولى، دار الضياء للنشر والتوزيع، عمان.
شحادة، سلمان قديح عبد السلام (2008). مفاهيم طبيعة العلم وعملياته المتضمنة في كتاب العلوم للصف التاسع ومدى اكتساب الطلبة لها. رسالة ماجستير الجامعة الإسلامية، فلسطين (غزة).
الطنطاوي، رمضان عبدالحميد؛ سليم، شيماء عبدالسلام؛ الشرقاوي، سمية عيسى (2021). تطوير مناهج العلوم بمرحلة التعليم الأساسي بمصر في ضوء متطلبات دراسة التوجهات الدولية للرياضيات والعلوم ((E-TIMSS مجلة کلية التربية - جامعة دمياط، 36(76)، 212-240.
عبد الكريم، رائد؛ البرعي، يوسف أحمد؛ سليمان، صبحي احمد؛ العديني، علاء (2023). تحليل محتوى كتب العلوم للصفوف من الخامس إلى الثامن الأساسي في سلطنة عمان في ضوء متطلبات دراسة التوجيهات الدولية في الرياضيات والعلوم TIMSS2019 مجلة الدراسات التربوية والنفسية- جامعة السلطان قابوس، 18(1).
عطا، سعيد فتوح (2021). تحليل محتوى كتاب العلوم للصف الرابع من التعليم الأساسي بليبيا في ضوء معايير دراسة التوجيهات الدولية للرياضيات والعلوم ((TIMSS-2015. مجلة المختار للعلوم الإنسانية، 39(1).
الغامدي، ريم (2021). تحليل محتوى كتب العلوم للمرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية في ضوء معايير العلوم للجيل القادم (NGSS). مجلة التربية، 4 (191).
فان دالين، ديويولد (1997). مناهج البحث في التربية وعلم النفس. مكتبة الانجلو المصرية للنشر والتوزيع.
فرج، عبد اللطيف (2005). طرق التدريس في القرن الواحد والعشرين. دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان الأردن.
المغربي، كامل محمد (2002). أساليب البحث العلمي. الطبعة الأولى. عمان. الدار العلمية للنشر والتوزيع.
الموسوي، سالم (2018-2019). محاضرات ومناهج وطرائق وتقنيات التعليم. جامعة بغداد.
ثانياً: المراجع باللغة الإنجليزية
Kalloo, N. B., Gearhart, J. P., & Barrack, E. R. (1993). Sexually dimorphic expression of estrogen receptors, but not of androgen receptors in human fetal external genitalia. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 77(3), 692-698.
Puspitasari, D. N., Indriyanti, D. R., & Nugrahaningsih, W. H. (2019). Development of Interactive Multimedia for Human Reproduction System in Junior High School. Journal of Biology Education, 8(2), 238-245.
Soyibo, K. (1995). Review of research studies in science education in Nigeria (1977-1994). Research in Science Education, 25(3), 359-369.
Syahdiani, S., Kardi, S., & Sanjaya, I. G. M. (2015). Pengembangan multimedia interaktif berbasis inkuiri pada materi sistem reproduksi manusia untuk meningkatkan hasil belajar dan melatihkan keterampilan Berpikir kritis siswa. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 727-741.
Tamir, P. (2005). Inquiry and the science curriculum. Science Education, 72(5), 659-678.
Downloads
Published
Conference Proceedings Volume
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.