The Role of the Social Worker in Identifying the Problem of Visual Impairment and Its Impact on Academic Achievement Among Preparatory School Students

Authors

  • Marwa Rhwma Nofle Department of Social Work, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Salah Belaid Al Garbazi Department of Social Work, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Mona Mosbah Karim Department of Social Work, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Ambarkh Atiya Eghfaier Department of Social Work, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Salma Atiya Thobot Department of Social Work, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Sanaa Ali Khaleefah Department of Social Work, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Fatima Saad Elghanemi Department of Social Work, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.

Keywords:

The Role, Social Worker, The Visually Impaired, The Academic achievement, Middle School

Abstract

The current research aims to know the role of the social worker in identifying the problem of the visually impaired and its impact on the academic achievement of middle school students in some educational institutions in the city of Zliten, as well as to identify the problems that hinder the work of the social worker in the educational institution for the problem of low vision and its impact on academic achievement, and to identify appropriate solutions for the social worker in dealing with the problem of the visually impaired for middle school students, and the researchers relied on the descriptive approach using the social survey, and it has been adopted On the questionnaire form as a performance for data collection, it was applied to social workers, where the total population swallowed (14) individuals and then distributed the questionnaire to (14) members of the sample. Perhaps the most important findings of this research are: The primary role is to inform teachers of the individual differences of visually impaired students. Relying on more than one technique while dealing with students who have low vision. Strengthening the bonds between parents and the educational institution during professional work and improving the relationship with teachers within the educational institution. The lack of a special office to study, diagnose and treat students who have problems, as well as the failure of the educational institution to organize training courses to raise the efficiency of the social worker. Failure to report by parents to students who have poor vision to the management of the institution. The guardian should give a note if the student has poor vision to the social worker's office. Paying attention to early medical detection for all students and raising awareness of healthy lunch suitable for the visually impaired.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الأسعدي، شلهوب نور فالح؛ النفيعي، فالح عبد الهادي سعد (2023). دور الأخصائي الاجتماعي مع المرضى في المجال الصحي: دراسة ميدانية على عينة من الأخصائيين الاجتماعيين بمستشفى جامعة الملك عبد العزيز بجدة. المجلة العربية للنشر العلمي، 52، 449-468.

البرغوتي، عبدالمنعم محمد (د،ت). إسهامات الخدمة الإجتماعية في مواجهة مخاطر العولمة على الشباب. دار الفكر، طرابلس.

الحمودي، نورة ناصر؛ الغامدي، روان أحمد؛ الغامدي، ميرال صالح (2023). المشكلات الاجتماعية والاقتصادية التي تواجه الطلاب ذوي الإعاقة البصرية وأسرهم (دراسة ميدانية في مدارس التعليم العام بمحافظة جدة). المجلة الأكاديمية للأبحاث والنشر العلمي، 5(57)، 74-106.

عبيدات، ذوقان؛ كايد، عبد الحق؛ رزق، عبد الرحمن (2015). البحث العلمي: مفهومه وأدواته وأساليبه. دار الفكر ناشرون موزعون، عمان، الأردن.

العساف، صالح بن حمد (2014). المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية. دار الزهراء للنشر والتوزيع، الرياض، المملكة العربية السعودية.

غباري، محمد سلامة (2006). الخدمة الاجتماعية في المؤسسات التعليمية.المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية.

محمد، نافر ايوب؛ و أحمد، علي (2014). أسباب تدني التحصيل لدى طلبة المدارس من وجهة نظر المشرفين التربويين والمرشدين في مديريتي التربية والتعليم في سالفت وجنوب نابلس. دراسات في التعليم العالي، 7(7)، 267-308.

محمود، سومية شكري (2019). الأخطاء الشائعة في إجراءات التحقيق من ثبات وصدق أدوات القياس المستخدمة في البحوث التربوية العربية. مجلة كلية التربية، 35(7)، 671-695.

المعايطة، خليل؛ القمش، مصطفى؛ المحيسن، وليد؛ و البواليز، محمد (2009). مدخل إلى الخدمة الإجتماعية. دار الفكر، عمان، الاردن.

موقع الطبي (2008). ضعف النظر: الأسباب، والاعراض، وطرق العلاج الطبي. على الرابط: [altibbi.com].

النجار، فايز جمعة؛ النجار، نبيل جمعة؛ و الزعبي، ماجد راضي (2020). أساليب البحث العلمي: منظور تطبيقي. دار الحامد للنشر والتوزيع. عمان، الاردن.

نجدي، ياسر (2018). قبل بدء الدراسة.. لماذا على الطلاب والطالبات ضرورة الخضوع لفحص نظر؟ مختص يجيب. صحيفة سبق الإلكترونية، مقالة على الرابط: [https://sabq.org/saudia/fdbjkn]

نصر الله، عمر عبد الرحيم (2004). تدني مستوى التحصيل والأنجاز الدراسي (المجلد الاولى). دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

النعيمي، محمد عبد العال؛ خليفة، غازي جمال؛ والبياتي، عبد الجبار توفيق (2015). طرق ومناهج البحث العلمي. مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

ثانياً: المراجع باللغة الإنجليزية

Alturaiki, H. M., Alnajjar, J. S., Alibrahim, I. A., Almuhaysin, F. A., El Gaddafi, M. W., Almarzoq, M. A., Alturaiki, F. M., & El Gaddafi, M. (2023). Computer vision syndrome among the general population in the eastern region of Libya: prevalence and risk factors. Cureus, 15(11).‏

Heyl, V., & Hintermair, M. (2015). Executive function and behavioral problems in students with visual impairments at mainstream and special schools. Journal of Visual Impairment & Blindness, 109(4), 251-263.

Netemeyer, R. G., Bearden, W. O., & Sharma, S. (2003). Scaling procedures: Issues and applications. sage publications.

Runjić, T., Prcić, A. B., & Alimović, S. (2015). The relationship between social skills and behavioral problems in children with visual impairment. Croatian Review of Rehabilitation Research/Hrvatska Revija za Rehabilitacijska Istraživanja, 51(2).

Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research methods for business students. ‏Pearson Education, UK.

Downloads

Published

2024-12-31

Conference Proceedings Volume

Section

Track Two: Psychological, Educational, and Social Sciences

How to Cite

Nofle, M. R., Al Garbazi, S. B., Karim, M. M., Eghfaier, A. A., Thobot, S. A., Khaleefah, S. A., & Elghanemi, F. S. (2024). The Role of the Social Worker in Identifying the Problem of Visual Impairment and Its Impact on Academic Achievement Among Preparatory School Students. The Annual Scientific Conference for Under and Postgraduate Students at the University., 2, 2. 86-114. https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/scupgs/article/view/844

Similar Articles

1-10 of 26

You may also start an advanced similarity search for this article.