Attention Distraction and Its Relationship with Electronic Games Among Preparatory School Female Students in the Eastern Branch Schools in Zliten City
Keywords:
Distraction, Electronic games, Middle school students, Zliten cityAbstract
The study aimed to explore the level of distraction suffered by middle school students (seventh grade), in addition to revealing the relationship between distraction and electronic games among these students in some schools of the eastern branch in the city of Zliten, the descriptive approach was used, and data was collected through a questionnaire, where the study sample consisted of (51) female students from the targeted schools, who were selected in a simple random manner. The results of the study showed a strong relationship between distraction and playing electronic games, as it was found that these games have a negative impact on students' concentration and academic level, the study also recommended the need to prepare programs to enhance attention and concentration, in addition to raising awareness of the dangers of electronic games.
Downloads
References
ابن الهدلق، عبدالله (2013). إيجابيات وسلبيات الألعاب الإلكترونية ودوافع ممارستها من وجهة نظر طلاب التعليم العام بمدينة الرياض. مجلة القراءة والمعرفة، 138، 155-212.
حليمة، حابي (2021). تشتت الانتباه وفرط الحركة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلميهم: دراسة استطلاعية على عينة من تلاميذ مدينة الوادي. مجلة العلوم النفسية والتربوية، 7(3)، 40-55.
الحيلة، محمد (2004). الألعاب من اجل التفكير والتعليم. عمان، المسيرة للنشر والتوزيع.
الدسوقي، مجدي (2006). اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد: الأسباب- التشخيص- الوقاية والعلاج. القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية.
شعبان، هاجر؛ بن فليس، خديجة (2020). أهم خصائص الأطفال ذوي فرط النشاط وتشتت الانتباه في ضوء آراء المعلمين وأولياء الأمور ببعض مدارس مدينة باتنة. مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية، 21(2)، 89-108.
ضراوي، الزهراء؛ قومي، سهام (2022). فرط النشاط الحركي وتشتت الانتباه وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الطور الابتدائي (دراسة ميدانية بابتدائية العالم جعفري بودة بولاية ادرار. رسالة ماجستير، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية والعلوم الإسلامية، جامعة أحمد دراية–ادرار، الجزائر.
عنان، محمود (2007). التفكير لدى الأطفال. عمان، دار الفكر للنشر والتوزيع.
محمدي، فوزية (2011). فعالية برنامجين تدريبيين في تعديل سلوك اضطراب النشاط الزائد مصحوب بتشتت الانتباه. أطروحة دكتوراه، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر.
النجار، محمد (2023). الألعاب الإلكترونية وأثرها على التحصيل الدراسي. رسالة ماجستير، كلية التربية، سوريا.
النفري، عطا الله (2023). تأثير الألعاب الإلكترونية على التحصيل الدراسي لدى الطلاب: دراسة ميدانية مقارنة على عينة من طلاب المرحلة الإعدادية بمدينة المنصورة. مجلة بحوث كلية الآداب، جامعة المنوفية، 34(132.3)، 3-100.
ثانياً: قائمة المراجع باللغة الإنجليزية
Gialamas, V., & Nikolopoulou, K. (2010). In-service and pre-service early childhood teachers’ views and intentions about ICT use in early childhood settings: A comparative study. Computers & Education, 55(1), 333-341.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 نورا الهادي صوصي، ريم عطية حيدر، نجاح إبراهيم حمودة، وعواطف عطية الغويل

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.