Challenges of Using the School Laboratory in Teaching Chemistry from the Perspective of Secondary School Teachers in Zliten

Authors

  • Munare Salem Eriby Department of Chemistry, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Mohamed Ali Aburawi Department of Chemistry, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.

Keywords:

Scientific laboratory, Chemistry, Challenges, Secondary education, Zliten, Chemistry teachers

Abstract

This study aims to identify the challenges associated with using school laboratories in teaching chemistry in secondary schools in Zliten, as perceived by chemistry teachers. It also seeks to determine the statistical significance of differences in the assessment of these challenges based on specialization, gender, and educational level. The researcher adopted the descriptive-analytical approach and used a questionnaire as the primary data collection tool. The questionnaire was divided into four main dimensions and was administered to a sample of 66 chemistry teachers during the 2023–2024 academic year. After conducting statistical analysis using SPSS, the results indicated that the level of challenges was moderate in the first dimension and high in the remaining dimensions. The most significant challenges identified included the lack of training on laboratory use, the insufficiency of laboratory equipment for conducting chemistry experiments, the poor condition of laboratory tools and materials, and the lack of adequate support from the Ministry of Education in equipping these laboratories. The findings emphasize the necessity of addressing these challenges to enhance the effectiveness of chemistry education in secondary schools in the region. Based on the results, the researcher provided several recommendations and suggestions for improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولا: قائمة المراجع باللغة العربية

إبراهيم، علي حسن (2022). درجة ممارسة معلمي الكيمياء لمهارات المختبر اللازمــة كمتطلبات للقــرن الحــادي والعشــرين ومعوقاتهــــا في تدريس الكيميـــاء في المرحلــة الثانويـــة بـدولة الكـويت من وجهـــة نظرهـــم. مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، 48(186)، 249-292.

أبو علي، محمد زهران (2020). الصعوبات التي تواجه معلمي العلوم لصفوف المرحلة الأساسية العليا في المدارس الأردنية من وجهة نظرهم. المجلة التربوية، 72، 852-878.

أبوراوي، محمد (2024). تقييم تركيز بعض المعادن الثقيلة (الكروم والنحاس والحديد) في المياه الجوفية بمدينة زليتن. مجلة التربوي، 24، 314-321.

خشاب، هشام (2017). أثر استخدام المعمل في التحصيل والاتجاه نحو دراسة الكيمياء لدى طلاب الصف السابع، رسالة ماجستير، كلية التربية، الجامعة اللبنانية الدولية-النبطية، لبنان.

طبيشات، نعامة (1989). واقع العمل المخبري في تدريس الكيمياء والفيزياء والأحياء للصف الثالث الثانوي العلمي في المدارس الثانوية الحكومية في شمال الأردن. رسالة ماجستير، جامعة اليرموك-إربد، الأردن.

الزهراني، أحمد بن منصور بن غرم الله (2009). واقع استخدام المختبر في تدريس مادة العلوم بالمدارس الليلية المتوسطة بمدينتي مكة المكرمة وجدة. رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة الملك خالد، السعودية.

العماري، أحمد؛ الكاسي، عبدالله (2023). واقع استخدام المختبرات الافتراضية كروكودايل في تدريس التجارب العملية في الكيمياء والفيزياء من وجهة نظر المعلمين. مجلة كلية التربية، 39(1-2)، 229-266.

الفتياني، ميساء أسامة (2008). الاتجاهات نحو التطبيقات العملية ومعوقات استخدامها في التعليم لدى معلمي العلوم في المدرس الحكومية في محافظات القدس وضواحي القدس ورام الله. رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعة بيرزيت، فلسطين.

كمتور، عصام إدريس؛ أحمد، هند أحمد (2015). واقع استخدام تقنية المختبرات العلمية في تدريس الكيمياء بالمرحلة الثانوية السودانية (محلية بحري). مجلة الدارسات والبحوث الاجتماعية، 3(1)، 7- 24.

محمد، سارة فضل (2023). صعوبات تعلم مادة الكيمياء لدى طلاب الصف الأول الثانوي في مدرسة عثمان عبده الثانوية للبنين. مجلة الأندلس للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 10(68)، 192-213.

ثانيا: المراجع باللغة الإنجليزية

Kolil, V. K., Muthupalani, S., & Achuthan, K. (2020). Virtual experimental platforms in chemistry laboratory education and its impact on experimental self-efficacy. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 30. ‏

Munandar, H. (2021, September). Analysis of Problem in Utilizing School Laboratories in the Chemistry Learning. In: 2nd International Conference on Science, Technology, and Modern Society (ICSTMS 2020) , 106-109).

Okam, C. C., & Zakari, I. I. (2016). Impact of laboratory-based teaching strategy on students’ attitudes and mastery of chemistry: An experimental study. Journal of Creative Writing, 2(2).

Shahzadi, I., Hassan, K. H. U., & Zahid, F. (2023). Role of Laboratories and Science Teaching Material in Science Teaching and Students Learning at Secondary Level in Public Schools. Journal of Development and Social Sciences, 4(2), 259-264.

Downloads

Published

2024-12-31

Issue

Section

المحور الثاني: العلوم النفسية والتربوية والاجتماعية

How to Cite

Eriby , M. S., & Aburawi, M. A. (2024). Challenges of Using the School Laboratory in Teaching Chemistry from the Perspective of Secondary School Teachers in Zliten. The Annual Scientific Conference for Under and Postgraduate Students at the University., 2, 2. 50-67. https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/scupgs/article/view/826