School Bullying and its Relationship to the Motivation of Achievement Among a Sample of Preparatory School Students: A Field Study of Some Preparatory School in the Western Branch in Zliten

Authors

  • Fatima Attia Al- Zadawi Department of Education and Psychology، Faculty of Arts، Alasmarya Islamic University، Zliten، Libya.
  • Huda Fathi Makhlouf Department of Education and Psychology، Faculty of Arts، Alasmarya Islamic University، Zliten، Libya.

Keywords:

School bullying, Achievement motivation, Preparatory school students, Zliten city

Abstract

The aim of the research is to identify the level of school bullying and the motivation of achievement among a sample of middle school students in the Western Branch schools in the city of Zliten، and to identify the relationship between school bullying and their achievement motivation. The research also aimed to identify differences in the level of school bulling and achievement motivation according to the variables of gender and grade levels. The descriptive correlational approach was used. The research sample consisted of (76) male and female middle school students، including (45) male and (31) female students who were selected using a stratified random sampling method. The school bullying scale prepared Ali Musa Al -Subhaien (2007) was used، and the motivation scale was used. For achievement، prepared by Othman Mustafa Hazin and others (2014). The research reached the following results: that there is a negative relationship between school bullying and achievement motivation. The results also revealed that the level of school bullying and achievement motivation was high among the research sample، and that there were on statistically significant differences in school bullying. Achievement motivation according to the gender variable (males and females) and academic grades (seventh، eighth، and ninth).

References

أولاً: المراجع العربية

الأحمد، أمل (2017). العلاقة بين دافعية الإنجاز والتفكير الخرافي لدى عينة من طلبة كلية التربية بجامعة دمشق. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 15(2): 14-53.

أحمد، عاصم عبد المجيد؛ عبده، إبراهيم محمد (2018). التنمر المدرسي وعلاقته بالذكاء الأخلاقي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 86: 451-475.

بهنساوي، أحمد فكري؛ حسن، رمضان علي (2015). التنمر المدرسي وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة كلية التربية، جامعة بور سعيد، 17: 1-40.

جواد، تبارك عادل (2018). دافع الإنجاز الأكاديمي لدى طالبات المرحلة الإعدادية. رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة القادسية.

حزين، عثمان مصطفى كمال؛ صبحي، سيد محمد سيد؛ شاهين، إيمان فوزي (2014). مقياس دافعية الإنجاز. مجلة القراء والمعرفة، 151: 51-74.

خليفة، عبد اللطيف محمد (2006). مقياس الدافعية للإنجاز. القاهرة، دار غريب.

الدسوقي، مجدي محمد (2016). مقياس السلوك التنمري للأطفال والمراهقين. القاهرة، دار جوانا.

الزهراء، صوفي فاطمة (2108). المناخ المدرسي وعلاقته بالتنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. رسالة ماجستير، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة مولاي الطاهر سعيدة.

الصبحيين، علي موسى؛ القضاة، محمد فرحان (2013). سلوك التنمر عند الأطفال والمراهقين، مفهومه، أسبابه، علاجه. الرياض. مكتبة الملك فهد الوطنية.

العمري، نادية محمد (2017). التكيف الأكاديمي وعلاقته بالدافعية للإنجاز لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة الرياض. مجلة كلية التربية، 173: 211-257.

العمري، صالحة حسن محمد (2019). واقع مشكلة التنمر المدرسي لدى طلاب المرحلة الابتدائية الوقاية والعلاج. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 3(7): 30-40.

القره غولي، حسن أحمد؛ العكيلي، جبار وادي (2018). أسباب سلوك التنمر المدرسي لدى طلاب الصف الأول المتوسط من وجهة نظر المدرسين والمدرسات وأساليب تعديله. مجلة كلية التربية للبنات، 29(3): 2480-2499.

ثانيا: المراجع الأجنبية

Al – Raqqad, Hana Khaled, Al – Bourini, Eman Saeed, Al Talahin, Fatima Mohammed & Elias, Raghda Michael (2017). The Impact of School Bulling on Students 'Academic Achievement from Teachers Point of View. Canadian Center of Science and Education, 10 (6): 44-50.

Block, Nadine (2014). The Impact of Bulling on Academic Success for Students with and Without Exceptionalities. Master's thesis, The University of Toronto.

Darmawan (2010). Bullying in school: A study of forms and Motives of Aggression in Two Secondary Schools in the city of Palu, Indonesia. Master's thesis, Faculty of Humanity Social Science and Education, University of Troms Norway.

Published

2023-12-28

How to Cite

Al- Zadawi, F. A., & Makhlouf, H. F. (2023). School Bullying and its Relationship to the Motivation of Achievement Among a Sample of Preparatory School Students: A Field Study of Some Preparatory School in the Western Branch in Zliten. المؤتمر العلمي السنوي لطلاب المرحلة الجامعية والدراسات العليا بالجامعة, 1, 4.243–273. Retrieved from https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/scupgs/article/view/582

Conference Proceedings Volume

Section

المحور الرابع: العلوم الإنسانية