The Effectiveness of a Training Program in Developing Awareness of Certain Nonverbal Communication Skills among a Sample of Secondary School Female Students

Authors

  • Hudaa Mahmoud Naji Al-Aati Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Aiada Masoud Aqoub Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.

Keywords:

Communication, Nonverbal, Skills, Training

Abstract

The aim of the research was to identify the effectiveness of a training program designed to enhance awareness of certain nonverbal communication skills among a sample of high school female students. This was achieved by examining the differences between the scores of the experimental group and the control group before and after the implementation of the program. Additionally, the study aimed to assess the improvement in the scores of the experimental group after the program's conclusion. To accomplish this, an experimental methodology was employed, using a non-verbal communication scale applied to a sample consisting of 28 students, divided into two groups: 14 students in the experimental group and 14 in the control group. The results indicated that the training program was effective in enhancing nonverbal communication skills among the students. The findings revealed no statistically significant differences between the scores of the experimental and control groups in the pre-test of non-verbal communication skills. However, there were statistically significant differences in the scores of the experimental group between the pre- and post-tests, indicating the impact of the training program. Conversely, the control group showed no statistically significant differences between the pre- and post-tests. Finally, significant differences were found between the scores of the experimental and control groups in the post-test, confirming the effectiveness of the program in improving nonverbal communication skills among the students Keywords: communication, non-verbal, skills, and training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً: المراجع باللغة العربية

أبو الغنم، خالد محمد (2002). أثر الرسائل غير اللفظية في فاعلية الاتصال الإداري للإدارات الحكومية في لواء ذبيان. مؤتة للبحوث والدراسات، 17(7)، 223-239.

باظة، آمال عبد السميع (2003). سيكولوجيا غير العاديين. مكتبة الانجلو المصرية. القاهرة.

بنات، سهيلة؛ عثمان، غادة (2012). درجة امتلاك المرشد التربوي المهارات الاتصال الفعال وعلاقتها بالأمن النفسي لدى الطلبة. مجلة كلية التربية، 91، 137 -173.

حراحشة، فواز ياسين (2009). درجة ممارسة الاتصال الإداري لدى مديري المدارس من وجة نظر المعلمين في مدينة إربد. مجلة علوم إنسانية، 31 -104.

سلامة، عبد الحافظ محمد (1993). وسائل الاتصال وأسسها النفسية والتربوية. دار الفكر للنشر والتوزيع. عمان.

سليمان، أحمد (2006). فاعلية السيكودراما في تنمية مهارات التواصل الاجتماعي لدى التلامذة ذوي صعوبات التعلم. رسالة ماجستير كلية التربية، جامعة بنها، مصر.

شحاته، حسن (2008). استراتيجيات التعليم والتعلم الحديثة وصناعة العقل العربي. الدار المصرية اللبنانية. القاهرة.

عبد الباقي، صلاح الدين (2000). إدارة الموارد البشرية. الدار الجامعية للطبع والنشر والتوزيع . الإسكندرية،

علي، محمد محمود (1433). المقابلة الإرشادية والعلاجية. دار الزهراء. الرياض.

الغامدي، صالح (2014). بعض التسجيلات لبرنامج لغة الجسد عن بعد. على الرابط: [http://www.trsalhalghamde.com]

الفار، داليا أحمد (2006). أثر تنمية الوعي ببعض مهارات الاتصال غير اللفظي على الذكاء الوجداني لدي عينة من طالبات الجامعة. رسالة ماجستير جامعة عين شمس، كلية البنات للآداب والعلوم.

فضة حمدان محمود (1999). كفاية التواصل المدرك لدى طلاب الجامعة وعلاقتها بمستوى الأنا لديهم. كلية التربية بنها، 10(39)، 261-328.

الكبيسي، نورة عبد الله (2007). درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية لمهارات الاتصال الفعال وعلاقتها بمستوى الرضا الوظيفي لدى المعلمين في دولة قطر. رسالة ماجستير جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان.

مصطفى، أحمد سيد (2005). المدير ومهاراته السلوكية. دار الفكر العربي، القاهرة .

المليبي، بندر (2009). مهارة الاتصال لدى المرشد وأهميتها كما يراها المسترشدون في المرحلة الثانوية بمحافظة ينبع. رسالة ماجستير جامعة أم القرى، مكة.

النجار، يحي (2001). مدى فاعلية مهارات التواصل لدى المرشد التربوي في تقديم الخدمات الإرشادية لطلبة المرحلة الثانوية. رسالة ماجستير جامعة عين شمس، مصر.

النظامي، نانسي عبد الحميد (2002). مهارات الاتصال لدى أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية في جامعة اليرموك من وجهة نظر الطلبة. رسالة ماجستير كلية التربية، جامعة اليرموك، الأردن.

ثانياً: المراجع باللغة الإنجليزية

Daniel, J., Johnson, P., Sutton, N., & Harris, N. (2001). Extreme programming requires highly effective skills. Communication: Teaching effective communication skills to students in Information Technology.

Kuntze, J., Vander, M., Henk, T., & Born, M. (2009). Increasing counseling communication skills after training in basic and advanced micro-skills. British Journal of Educational Psychology, 79(1), 175-188.

Lanning, S., Brickhouse, T., Janssoul, J., Ranson, S., & Willett, M. (2011). Communication skills: Self-analysis and peer assessment of teacher and faculty members. P.E.C, 1(38), 145-151.

Downloads

Published

2024-12-31

Conference Proceedings Volume

Section

Track Two: Psychological, Educational, and Social Sciences

How to Cite

Al-Aati, H. M. N., & Aqoub, A. M. (2024). The Effectiveness of a Training Program in Developing Awareness of Certain Nonverbal Communication Skills among a Sample of Secondary School Female Students. The Annual Scientific Conference for Under and Postgraduate Students at the University., 2, 2. 140-160. https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/scupgs/article/view/924

Similar Articles

1-10 of 36

You may also start an advanced similarity search for this article.