Factors Influencing Failure Among a Sample of General Secondary Certificate Students for the Academic Year 2022/2023

Authors

  • Rajaa Al-Qaddafi Dow Dow Department of Statistics, Faculty of Science, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Marwa Al-Hadi Ahmed Assari Department of Statistics, Faculty of Science, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.

Keywords:

General Secondary Certificate, Academic failure, Influencing factors

Abstract

This study aimed to identify the factors influencing failure among a sample of General Secondary Certificate students. A review of previous studies related to the topic was conducted. The study sample consisted of 80 male and female students, with 69 valid questionnaires retrieved for analysis. The questionnaire was divided into four sections: personal information, student-related factors, family-related factors, and school-related factors. The SPSS statistical software was used for data analysis. The results revealed statistically significant differences in the failure rates of secondary certificate students based on gender and age. However, no statistically significant differences were found in failure rates based on academic stream or marital status.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولا: المراجع باللغة العربية

السرهيد، عارف محمد مفلح (2005). العوامل الاقتصادية والاجتماعية والتعليمية المؤثرة في الإخفاق في امتحان الثانوية العامة في الأردن كما يحددها الطلبة والمعلمون والمشرفون ومديرو المدارس. رسالة دكتوراه، كلية العلوم التربوية والنفسية، جامعة عمان العربية، عمان، الأردن.

العكايشي، بشرى أحمد جاسم؛ الزبيدي، كامل علوان (2006). أسباب انخفاض التحصيل الدراسي لدى طلبة الجامعة في العراق. مؤتمر التعثر الأكاديمي للطالب.. المسؤولية على من، جامعة الشارقة 27-30، مارس، 2006.

قوادري، جلول (2006). الرسوب عوامله ونتائجه. بحث من إعداد المستشار الرئيسي للتوجيه المدرسي والمهني الموسم الدراسي 2006-2007، أدرار، الجزائر. على الرابط:

[http://giga-green.blogspot.com/2018/11/blog-post_17.html].

مبارك، عبد الحكيم موسي؛ كيس، عبيد عبدالله علي (2000). تقرير عن دراسة ميدانية لتحديد العوامل المؤدية إلى ظاهرتي الرسوب والتسرب بين طلاب جامعة أم القرى من وجهة نظر الراسبين والمتسربين وأعضاء هيئة التدريس. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والاجتماعية والإنسانية، 12(1)، 165-176.

المحافظة، سامح (1995). الوزن النسبي للعوامل الأسرية المدرسية المساهمة في إخفاق طلبة قرى الخريشا (الكرك، المزار الجنوبي) في امتحان الثانوية العامة في الفترة من 1984/1985-1990/1991 كما يراها الطلبة أنفسهم. مؤتة للبحوث والدراسات، 10(5)، 36-65.

المحافظة، سامح (1997). أسباب إخفاق طلبة المدارس الثانوية للفرع العلمي في محافظة الكرك من وجهة نظرهم. مؤتة للبحوث والدراسات، 12(1)، 149-107.

مقبل، محمد سعيد؛ عبيدات، محمد؛ النجداوي، عودة؛ الشبيلات، عبد الرحمن (1991). أسباب تدني نسبة النجاح في امتحان شهادة الدراسة الثانوية العامة لسنة 1991. رسالة المعلم، 32(3)، 27-36.

ثانيا: المراجع الأجنبية

Fonseca, J. M., & Conboy, J. E. (2006). Secondary student perceptions of factors effecting failure in science in Portugal. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(2), 82-95.‏

Lozano Díaz, A. (2003). Personal, family, and academic factors affecting low achievement in secondary school. ‏ Mater Thesis, Almeria University, Spain

Downloads

Published

2024-12-31

Conference Proceedings Volume

Section

Track Five: Basic Sciences

How to Cite

Dow , R. A.-Q. D., & Assari, M. A.-H. A. (2024). Factors Influencing Failure Among a Sample of General Secondary Certificate Students for the Academic Year 2022/2023. The Annual Scientific Conference for Under and Postgraduate Students at the University., 2, 5. 41-55. https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/scupgs/article/view/850