Measuring the Effectiveness of the Education Sector in Achieving Sustainable Development in Libya (1962–2022)
Keywords:
Sorting Theory, Diploma Disease, Schultz Model, ARDLAbstract
This study highlights the relationship between the education sector in Libya and sustainable development during the period 1962-2022, where education is considered a fundamental basis for developing human capital and achieving sustainable development goals. The primary objective is to measure the effectiveness of education in supporting sustainable development and eradicating poverty. The study employed the co-integration method and the ARDL model to analyze the relationship between educational spending and economic growth. Data related to developmental and operational spending on education and the average oil and non-oil per capita income were examined. The results indicated a significant positive relationship between the average oil income per capita and developmental spending on education, reinforcing the hypothesis that education can contribute to sustainable development through investing oil revenues in education. The analysis further showed that any increase in oil income per capita leads to an increase in educational development spending. Regarding the second model, it was found that operational spending on education is associated with an increase in non-oil per capita income, supporting the hypothesis that education contributes to sustainable income and reduces dependence on oil. Additionally, the study revealed the challenge of the "diploma disease," where the focus on certificates rather than skill acquisition weakens Libya's educational system. The study recommends allocating part of the oil revenues to improve the quality of education, integrating practical skills into curricula, and reforming the educational system to align with labor market needs.
Downloads
References
أبو تراب، تغريد قاسم محمد. (2021). اقتصاديات التعليم وأثرها في النمو والتنمية الاقتصادية والاجتماعية في دول الخليج العربي. مجلة اقتصاديات شمال إفريقيا، 26، 65-82.
بن زكة، وسام (2024). تطوير التعليم بالجامعات الجزائرية من أجل تحقيق التنمية المستدامة: قراءة في المؤشرات والإنجازات. مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية، 8(4)، 426-441.
التل، كامل رشيد علي (1991). دراسة قياسية لأثر التعليم على النمو الاقتصادي: حالة الأردن. رسالة ماجستير، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، جامعة اليرموك، الأردن.
التميمي، مدى مصلح سيف، والمنصور، فدى عبد الكريم عبد المحسن (1440هـ). مدخل إلى اقتصاديات التعليم. مدونة طالبات ماجستير أصول التربية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. على الرابط: [https://ast732.blogspot.com/2018/10/blog-post.html].
جبلز، مالكوم؛ بيركنز، دوايت؛ روجر، مايكل؛ جراس، دونالد ستود (1995). اقتصاديات التنمية، الطبعة الأولى. ترجمة: منصور، طه؛ مصطفى، عبد العظيم، دار المريخ، الرياض، السعودية.
جمعة، صلاح الدين أنبيه؛ أبوخريص، هدى محمد (2021). أهمية التعليم والتدريب في تحقيق التنمية المستدامة 2030: دراسة حالة ليبيا. المجلة الليبية العالمية، 53، 1-24.
حسن، علي عبد الزهرة؛ شومان، عبد اللطيف حسن (2013). تحليل العلاقة التوازنية طويلة الأجل باستعمال اختبارات جذر الوحدة وأسلوب دمج النماذج المرتبطة ذاتيا ونماذج توزيع الإبطاء ARDL. العلوم الاقتصادية، 9(34)، 174-210.
حواس، أمين وزرواط، فاطمة الزهراء (2016). واردات السلع الرأسمالية والنمو الاقتصادي في الصين: منهجية ARDL. مجلة الإحصاء والاقتصاد التطبيقي، 25.
خلف، فليح حسن (2006). التنمية والتخطيط الاقتصادي، الطبعة الأولى. عالم الكتب الحديث، عمان، الأردن.
دُعوب، هاجر عبد الله (2023). دور الاستثمار في التعليم في الحد من البطالة في الاقتصاد الليبي خلال الفترة (1962-2022): دراسة قياسية باستخدام منهجية ARDL وسببية جرانجر. المؤتمر العلمي الدولي الرابع لكلية الاقتصاد والتجارة، زليتن، ليبيا، 398-430.
زرموح، عمر عثمان (2012). الاقتصاد القياسي والتكامل المشترك، الطبعة الأولى، دار الوسطية للنشر والتوزيع، مصراتة، ليبيا.
سليم، رضا أبوبكر؛ المتيم، محمود (2019). دراسة تحليلية للعلاقة بين التعليم والنمو الاقتصادي في اليابان. مجلة الزقازيق للبحوث الزراعية، 46(4)، 1277-1287.
الشعافي، الرفيق محمد يحيى (2008). أثر الاستثمار في التعليم على النمو الاقتصادي في الجمهورية اليمنية: دراسة تحليلية قياسية. شؤون العصر، 12(31).
الشعافي، نجيب محمد حمودة؛ الغصين، نواف أحمد سالم (2015). أثر الاستثمار في التعليم على النمو الاقتصادي في ليبيا: دراسة تحليلية قياسية. المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، 8(22)، 3-30.
العارية، حسين (2012). دور التعليم في النمو الاقتصادي مع الإشارة إلى حالة الجزائر. مجلة المستقبل العربي، العدد (413). بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
عبد الحفيظ، عبير شعبان عبده (2023). قياس أثر التعليم على النمو الاقتصادي: دراسة مقارنة بين مصر وماليزيا خلال الفترة (1976-2019). المجلة العلمية لکلية الدراسات الاقتصادية والعلوم السياسية، 8(16)، 967-1022.
مجلس التخطيط العام (2000). الحسابات القومية 1986-1998. الإدارة العامة للتخيط الاقتصادي والاجتماعي قسم الحسابات القومية، طرابلس، ليبيا.
مجلس التخطيط العام (2001). المؤشرات الاقتصادية والاجتماعية 6219-2001. إدارة شؤون الخطط والبرامج قسم الحسابات القومية، طرابلس، ليبيا.
مركز البحوث الاقتصادية (2010). البيانات الاقتصادية والاجتماعية في ليبيا في الفترة (1962-2006). طرابلس، ليبيا.
منصوري، منى (2020). التعليم ودوره في تحقيق التنمية المستدامة في الجزائر. مجلة أرصاد للدراسات الاقتصادية والإدارية، 3(3)، 75-94.
موقع اقتصادات التحويل (2024). رؤية ثيودور دبليو شولتز. على الرابط [https://n9.cl/gdhu0].
وديع، عدنان (2007). اقتصاديات التعليم. منشورات المجلس العربي للتخطيط، الكويت، الكويت، العدد 68، السنة السادسة.
وزارة التخطيط (2022). نشرة الحسابات القومية للفترة 2006-2019 بتقديرات أولية. إدارة الحسابات القومية، وزارة التخطيط، طرابلس، ليبيا.
وزارة التعليم العالي (2023). مشروع الاستراتيجية الوطنية للتعليم العالي والبحث العلمي 2024-2034م. متاحة على الرابط [https://mhesr.gov.ly/?page_id=713].
Downloads
Published
Conference Proceedings Volume
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.