Dealing with differences and its Etiquette

Authors

  • Yousuf Abdullah Awadh Bwmwys Department of Da'wah, Faculty of Da'wah and Fundamentals of Religion, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.

Keywords:

Controls, Difference, Opposition, Interaction, Etiquette

Abstract

This research focuses on explaining several controls and etiquettes derived from the conduct of the Companions and scholars, in how they dealt with their opponents, according to what the wise Sharia prescribed for them, and what is consistent with its purposes, and achieves its goals, the most important of which are: preserving the unity of Muslims, and protecting them from dispersion and division. The importance of the topic lies in the fact that these controls and etiquette are considered one of the most important treatments for the issue of disagreement, which has increased and worsened in this era, until disagreement has become a dispute, a dispute, and a fatal disease that threatens the body of the Islamic nation. The researcher addressed this topic in an introduction, three sections, and a conclusion. At the end of the research, the most prominent results and recommendations were summarized, which are: Difference and diversity among things are cosmic laws. Which is included in the Holy Qur’an. The difference in opinions is not a product of this era. Rather, it existed at the time of the Companions and the imams of the sects, and it is of a praiseworthy type, which did not cause hatred, fanaticism, or division between them. It has become clear that the praiseworthy difference that occurred in the branches of jurisprudence was the reason for the development of science, the enrichment and diversity of the Islamic library, the establishment of doctrines, the facilitation, the removal of embarrassment, and the keeping of rulings with contemporary issues. It has become clear that the reprehensible disagreement among Muslims, which is not regulated by the etiquette and controls of disagreement, is the problem of the era, with its bad effects on all fields: religious, social, political, and economic, and it is one of the main reasons that led to their division, weakness, and complacency, which made their enemies lie in wait for them. Victory in liberating their lands was delayed. The extremists of disagreement in this era do not rely on reliable scientific reasons to justify their disagreement, as it has become clear that their disagreement is of a reprehensible type, which does not resemble the etiquette that the nation’s predecessors used to have when disagreeing, and that most of them do not have scientific credit, and are dominated by whims and imitation. Intolerance and narrow-mindedness. It has become clear that adopting the etiquette of disagreement and knowing its controls are important solutions to the issue of disagreement, either by addressing it or alleviating its impact. The researcher recommends that officials in the Libyan state pay special attention to this problem, by calling on all segments of society to unite their efforts to reject differences and unite the word. It also recommends holding conferences and seminars; To identify the effects of reprehensible difference, its dangers, and develop radical solutions to it. Developing curricula in basic, middle, and university education; To teach students methods of disciplined dialogue, the foundations of dialogue, and acceptance of others. Focus in the media on broadcasting purposeful programs that highlight the importance of dialogue and teaching it to people. In conclusion, the researcher asks God Almighty that he has succeeded in the work he has done in this research. He also asks him for sincerity, acceptance, and benefit to those who read it.

References

أولاً: الكتب

الأخبار الموفقيات: الزبير بن بكر، تح: سامي مكي العاني، عالم الكتب، بيروت- لبنان، ط 2، (1416- 1996م).

اختلاف المفسرين: أسبابه وآثاره، سعود بن عبد الله، دار اشبيليا، ، الرياض- السعودية، ط1، (1418ه- 1997م).

آداب الاختلاف في الإسلام: طه جابر العلواني، المعهد العالي للفكر الإسلامي، فرجينا- أمريكا، ط 7، (1991م).

آداب الشافعي ومناقبه، أبي محمد بن حاتم الرازي، تح: عبد الغني عبد الخالق، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط 1، (1424ه- 2004م).

أساليب التعامل مع الخصوم في ضوء السنة النبوية: نورالدين الجزائري، دار الكتب العلمية، د، ن، ط1، (1426ه- 2005م).

أسباب اختلاف الفقهاء: علي الخفيف، منشورات: دار الفكر العربي، القاهرة، د.ط، (د.ت).

أسباب اختلاف المسلمين: محمد العبده وطارق عبد الحليم، دار الأرقم، ط 2، (1406ه- 1986م).

الاستيعاب في معرفة الأصحاب: أبو عمر يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمري القرطبي، تح: علي محمد البجاوي، منشورات دار الجيل، بيروت- لبنان، ط 3، (1412هـ- 1992م).

أسد الغابة: أبو الحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد بن عبد الكريم بن عبد الواحد الشيباني الجزري، عز الدين ابن الأثير، تح: بشار عواد معروف، منشورات: دار الفكر، بيروت- لبنان، ط 1، (1409ه- 1989م).

الإصابة في تمييز الصحابة: أحمد بن علي بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلاني، تح: علي محمد البجاوي، منشورات دار الجيل، بيروت- لبنان، ط 1، (1412هـ- 1992م).

أضواء البيان في ايضاح القرآن بالقرآن، محمد الأمين الشنقيطي، دار الفكر للطباعة والنشر، بيروت- لبنان، د. ط، (1415ه- 1995م).

الاعْتِصَام: إبراهيم بن موسى بن محمد اللخمي الغرناطي، الشهير بالشاطبي، تح: سليم بن عيد الهلالي، منشورات: دار ابن عفان، السعودية، ط 1، (1412هـ- 1992م).

أعلام الحديث (شرح صحيح البخاري): أبو سليمان حمد بن محمد الخطابي، تح: محمد بن سعد بن عبد الرحمن آل سعود، منشورات: جامعة أم القرى (مركز البحوث العلمية، وإحياء التراث الإسلامي)، المدينة المنورة- السعودية، ط 1، (1409هـ- 1988م).

إعلام الموقعين عن رب العالمين: ابن قيم الجوزية، تح: عصام الدين الصبابطي، دار الحديث، د. ط (1427ه- 2006م).

إعلام الموقعين عن رب العالمين: محمد بن أبي بكر شمس الدين ابن قيم الجوزية، تح: محمد عبد السلام إبراهيم، منشورات: دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط 1، (1411هـ- 1991م).

الإعلان بالتوبيخ لمن ذم أهل التاريخ، شمس الدين السخاوي، تح: المستشرق فرانزروز نثال، مؤسسة الرسالة، (1407ه- 1986م).

الأنساب: عبدالكريم السمعاني، تح: عبدالله البارودي، دار الفكر، بيروت لبنان، (1998م).

أهمية العدل والإنصاف في الحوار مع المجادل، الجوهر بنت العمراني، مؤسسة الرسالة، (د.ت).

تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام: شمس الدين الذهبي، تح: عمر عبد السلام، دار الكتاب العربي، ط 1، (1407ه- 1987م).

تاريخ بغداد: للخطيب البغدادي، تح: بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي، بيروت- لبنان، ط 1، (1422ه- 2002م).

التخريج عند الفقهاء والأصوليين (دراسة نظرية تطبيقية تأصيلية): يعقوب بن عبد الوهاب الباحسين التميمي، منشورات: مكتبة الرشد، د. ط، (1414ه- 1995م).

تذكرة الحفاظ: شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي، منشورات دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط 1، (1419هـ- 1998م).

تفسير يحيى بن سلام: يحيى بن سلام بن أبي ثعلبة، تح: هند شلبي، منشورات: دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط 1، (1425ه- 2004م).

تهذيب الكمال: ابن عجاج المزي، تح: بشار عواد معروف، مؤسسة الرسالة، بيروت- لبنان، ط 1، (1400- 1980م).

تهذيب الكمال في أسماء الرجال: يوسف بن عبد الرحمن بن يوسف، أبو الحجاج، جمال الدين ابن الزكي أبي محمد القضاعي الكلبي المزي، تح: بشار عواد معروف، منشورات: مؤسسة الرسالة، بيروت- لبنان، ط 1، (1400ه- 1980م).

التوقيف على مهمات التعاريف: زين الدين محمد المناوي، منشورات عالم الكتب، القاهرة- مصر، ط 1، (1410هـ- 1990م).

جامع البيان عن تأويل القرآن: محمد بن جرير الطبري، تح: عبد المحسن التركي، دار الهجرة، ط 1، (1422-2001م).

الجامع الصحيح سنن الترمذي: محمد بن عيسى أبو عيسى الترمذي السلمي، تح: أحمد محمد شاكر، وآخرون، منشورات: دار إحياء التراث العربي، بيروت- لبنان، د. ط، (د. ت).

جامع بيان العلم وفضله: أبو عمر يوسف بن عبد البر بن عاصم النمري القرطبي، تح: أبي الأشبال الزهيري، منشورات: دار ابن الجوزي، المملكة العربية السعودية، ط 1، (1414هـ- 1994م).

جامع بيان العلم وفضله: لابن عبد البر، تح: أبو عبد الرحمن فواز، دار ابن حزم، د. م.، ط 1، (1424-2003م).

الجامع لأحكام القرآن: أبو عبد الله محمد بن أحمد، شمس الدين القرطبي، تح: أحمد البردوني، وإبراهيم أطفيش، منشورات: دار الكتب المصرية، القاهرة- مصر، ط 2، (1384هـ- 1964م).

الجرح والتعديل: عبد الرحمن بن محمد بن المنذر التميمي، الحنظلي، الرازي ابن أبي حاتم، منشورات مجلس دائرة المعارف العثمانية، بحيدر آباد- الهند، ودار إحياء التراث العربي، بيروت- لبنان، ط 1، (1271هـ- 1952م).

حدائق الروح والريحان، في روابي علوم القرآن: محمد الأمين الأرمي، دار طوق النجاة، بيروت- لبنان، ط 1، (1421ه- 2001م).

حلية الأولياء: أبونعيم الأصبهاني، دار الكتاب العربي، بيروت- لبنان، ط 4، (1405ه).

رفع الملام عن الأئمة الأعلام: تقي الدين أبو العَباس أحمد بن عبد الحليم ابن تيمية الحراني الحنبلي الدمشقي، منشورات: الرئاسة العامة لإدارات البحوث العلمية والإفتاء والدعوة والإرشاد، الرياض- المملكة العربية السعودية، د. ط، (1403هـ- 1983م).

زاد المسير في علم التفسير: أبو الفرج بن محمد الجوزي، تح: عبد الرزاق المهدي، منشورات: دار الكتاب العربي، بيروت- لبنان، ط 1، (1422ه- 2001م).

الزهد والرقائق: لابن المبارك، حبيب الرحمن الأعظمي، دار الكتب العلمية، د. ط.، (د.ت).

سنن ابن ماجه: ابن ماجة أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني، تح: محمد فؤاد عبد الباقي، منشورات دار إحياء الكتب العربية، د. ط، (د. ت).

السنن الصغرى: أبوبكر على البيهقي، تح: عبد المعطي أمين قالعجي، جامعة الدراسات الإسلامية، كراتشي- باكستان، ط 1، (1410ه- 1989م).

سير أعلام النبلاء: شمس الدين الذهبي، تح: مجموعة من المحققين، بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط، منشورات مؤسسة الرسالة، ب م ن، ط 3، (1405هـ- 1985م).

سير أعلام النبلاء، شمس الدين الذهبي، تح: شعيب الأرناؤوط، مؤسسة الرسالة، ط 3، (1405ه- 1985م).

صحيح البخاري: محمد بن إسماعيل البخاري، تح: محمد زهير بن ناصر الناصر، منشورات: دار طوق النجاة، د،ن، ط 1، (1422ه).

الصواعق المرسلة: ابن قيم الجوزية، تح: علي بن محمـد، دار العاصمة، الرياض- السعودية، ط 1، (1408ه).

ضوابط الاختلاف في ميزان السنة: عبد الله شعبان، دار الحديث، القاهرة – مصر، ط 1، (1417ه- 1997م).

الضوابط الفقهية للتعامل مع المخالف: أحمد بن سعد الغامدي، دار الدراسات العلمية، مكة- السعودية، ط 4، (1433ه).

طبقات الشافعية: عبد الرحيم بن الحسن بن علي الإسنوي الشافعيّ، تح: كمال يوسف الحوت، منشورات: دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط 1، (1422ه- 2002م).

طبقات الفقهاء: أبو اسحاق إبراهيم بن علي الشيرازي، تح: إحسان عباس، منشورات: دار الرائد العربي، بيروت- لبنان، ط 1، (1389ه- 1970م).

الطبقات الكبرى: أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع، المعروف بابن سعد، تح: محمد عبد القادر عطا، منشورات: دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط 1، (1410هـ- 1990م).

الطبقات الكبرى: ابن سعد، تح: محمد عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط 1، (1410ه- 1990م).

فتح الرحمن في تفسير القرآن: مجبر الدين المقدسي الحنبلي، تح: نور الدين طالب، دار النوادر، ط 1، (1430ه- 2009م).

فتح القدير: محمد بن علي بن عبد الله الشوكاني اليمني، ب ت، منشورات: ابن كثير، دار الكلم الطيب، دمشق- سورية، بيروت- لبنان، بيروت- لبنان، ط 1، (1414ه- 1995م).

فقه الاختلاف: مجدي قاسم، منشورات دار الإيمان، الإسكندرية- مصر، ط 1، (1421هـ- 2000م).

فقه الحوار مع المخالف في السنة النبوية، فتحي الموصلي، الدار الأثرية، عمان- الأردن، ط 1، (1428ه- 2007م).

الفقيه والمتفقه: الخطيب البغدادي، تح: عادل يوسف الغرازي، دار بن الجوزي، ط 2، السعودية، (1421ه).

فن الحوار، فيصل الحاشدي، دار الإيمان، الإسكندرية- مصر، د.ط، (د.ت).

الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل: أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، الملقب بالزمخشري -جار الله-، منشورات: دار الكتاب العربي، بيروت- لبنان، ط 3، (1407هـ- 1987م).

مجموع الفتاوى ابن باز: عبد العزيز بن عبد الله بن باز، جمعة محمد بن سعد، د. ط، (د.ت.).

مجموع الفتاوى: ابن تيمية، تح: عبد الرحمن قاسم، مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة المنورة- السعودية، ط 1، 1416ه- 1995م.

مدخل إلى ترشيد العمل الإسلامي: صلاح الصاوي، الآفاق للنشر، د. ط، (د.ت).

المذاهب الفقهية الإسلامية والتعصب المذهبي: محمد تاجا، دار قتيبة، ط 1، (1425ه- 2004م).

مسند الفاروق أمير المؤمنين ... وأقواله على أبواب العلم: ابن كثير، تح: إمام بن علي، دار الفلاح، الفيوم- مصر، ط 1، 1430ه- 2009م.

معالم التنزيل في تفسير القرآن -تفسير البغوي-: أبو محمد الحسين بن مسعود بن محمد بن الفراء البغوي الشافعي، تح: عبد الرزاق المهدي، منشورات: دار إحياء التراث العربي، بيروت- لبنان، ط 1، (1420ه- 1999م).

المعجم الوسيط: مجمع اللغة العربية، منشورات: دار الدعوة، د، ن، ت، ط.

معجم مقاييس اللغة: أبو الحسين أحمد بن فارس، تح: عبد السلام محمد هارون، منشورات: دار الفكر، (1399هـ - 1979م).

معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم: أحمد بن عبد الله بن صالح العجلى الكوفى، تح: عبد العليم عبد العظيم البستوي، منشورات مكتبة الدار، المدينة المنورة- المملكة السعودية، ط 1، (1405هـ- 1985م).

مفاتيح الغيب: فخر الدين الرازي، دار إحياء التراث العربي، بيروت- لبنان، ط 3، 1420ه.

مناهج البحث العلمي: محمد سرحان، منشورات: دار الكتب، صنعاء- اليمن، ط 3، (1441ه- 2019م).

منهج الأئمة في التعامل مع المخالف: سراج الدين اليماني، دار الإيمان، الاسكندرية- مصر، د. ط، (2005).

الوجيز في أصول الفقه الإسلامي: محمد مصطفى الزحيلي، منشورات: دار الخير للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق- سوريا، ط 2، (1427هـ- 2006م).

وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان: شمس الدين أحمد بن محمد بن خلكان، ثم البرمكي، ثم الإربلي، تح: إحسان عباس، منشورات: دار صادر، بيروت- لبنان، د.ط.، (1317ه- 1900م).

ثانيا: المؤتمرات والدوريات العلمية

اختلاف المفسرين أسبابه وضوابطه: أحمد بن محمد الشرقاوى سالم، بحث محكم، كلية أصول الدين والدعوة، جامعة الأزهر، العدد: (السابع عشر)، لسنة: (1425هـ- 2004م).

أدب الحوار وقواعد الاختلاف: عمر بن عبد الله كامل، بحث مقدم لمؤتمر (موقف الإسلام من الإرهاب)، من تنظيم جامعة محمد بن سعود الإسلامية، المملكة السعودية، المنعقد عام (1425ه- 2004م).

أسباب اختلاف الفقهاء في الفروع الفقهية: حمد الصَّاعدي، بحث محكم، مقدم لعمادة البحث العلمي، في الجامعة الإسلامية، بالمدينة المنورة- المملكة السعودية، برقم إصدار: (156)، ضمن سلسلة الكتب والبحوث المحكمة، ذات الرقم: (24)، ط: 1، لسنة: (1432هـ- 2011م).

إلزام الأخلاف بآداب اختلاف الأسلاف: أحمد أبوساجدة، بحث مقدم لمجلة الجامعة الأسمرية الإسلامية، ليبيا، السنة السابعة، العدد الثالث عشر، (1378ه- 2010م).

Published

2023-12-28

How to Cite

Bwmwys, Y. A. A. (2023). Dealing with differences and its Etiquette . المؤتمر العلمي السنوي لطلاب المرحلة الجامعية والدراسات العليا بالجامعة, 1, 1.60–95. Retrieved from https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/scupgs/article/view/518

Conference Proceedings Volume

Section

المحور الأول: العلوم الشرعية