The Concept of Faith and the Ruling on the Major Sinner in Wa‘idiyyah Theology
Keywords:
Faith, Major Sins, Wa‘idiyyah, Theological Doctrine, Divine ThreatAbstract
With this research, we would like to shed light on the issue of faith and the ruling of the perpetrator of the major sin in the thought of Al-Wa'idiyah, as an issue rooted in the life of the believer, and we aim to demonstrate the correct understanding of the texts of the Qur'an and Sunnah, to prove the correct belief, and to respond to the wrong innovated opinions and sayings. And the truth of the intellectual debate about the issue of faith and their position on the perpetrator of major sins, since this issue formed the most prominent hotbeds of the intense intellectual conflict that raged between Mu’tazili and Ash’ari thought, When the dispute occurred after the death of the Messenger, may God’s prayers and peace be upon him, the nation separated into several teams. Because of the difference in opinion, and he tried to direct all the thoughts of reaching the goal in the matter of faith and judging the salary of the major sin. And that is each according to the means of research and investigation available to him, so the response was with expressions filled with resentment, and its style was misleading and disparaging, but rather tafsiq, atonement and fraud, and they differed in the concept of faith, the texts of promise and intimidation, and the judgment of the perpetrators of major sins. Its members, and the dispute remained to this day, with (each doctrine reserved the privacy of its opinion), which led to a defect in the correct and established belief, and their understandings and ideas differed.
Downloads
References
القرآن الكريم.
أبو الحسن الأشعري. (1397هـ-1977م). الإبانة عن أصول الديانة (المجلد الأولى). (فوقية حسين محمود، المحرر) القاهرة، مصر: دار الأنصار.
أبو يعقوب يوسف إبراهيم الوارجلاني. (1427هـ- 2006م). الدليل والبرهان (المجلد الثانية). (سالم بن حمد الحارثي، المحرر)
أبي الحسن علي بن إسماعيل الأشعري. (1369هـ-1950م). مقالات الإسلاميين واختلاف المصليين (المجلد الأولى). (محمد محيي الدين عبد الحميد، المحرر) القاهرة: مكتبة النهضة المصرية.
أبي الحسن علي بن الحسين بن علي المسعودي. (1425هـ-2005م). مروج الذهب ومعادن الجوهر (المجلد الأولى). (كمال حسن مرعي، المحرر) صيدا - بيروت: المكتبة العصرية.
إسماعيل بن عمر ابن كثير. (1424هـ-2003م). البداية والنهاية (المجلد الأولى). (عبد الله بن عبد المحسن التركي، المحرر) دار هجر للطباعة والنشر.
تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم ابن تيمية. (1425هـ-2004م). مجموع الفتاوى. (عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، المحرر) المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف.
تقي الدين أحمد بن عبد الحليم ابن تيمية. (1417هـ). الصارم المسلول على شاتم الرسول (المجلد الأولى). (محمد كبير أحمد شودري محمد عبد الله عمر الحلواني، المحرر) بيروت: دار ابن حزم.
جمال الدين محمد بن مكرم ابن منظور. (1414هـ). لسان العرب (المجلد الثالثة). بيروت: دار صادر .
الحسين بن محمد الراغب الأصفهاني. (1412هـ). المفردات في غريب القرآن (المجلد الأولى). (صفوان عدنان الداودي، المحرر) دمشق, بيروت: دار القلم, الدار الشامية.
الخليل بن أحمد الفراهيدي. (1400هـ-1980م). العين. (إبراهيم السامرائي مهدي المخزومي، المحرر) دار ومكتبة الهلال.
شمس الدين محمد بن أحمد الرملي. (1414هـ-1994م). غاية البيان شرح زيد بن رسلان (المجلد الأولى). (أحمد عبد السلام شاهين، المحرر) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
شهاب الدين أبو عبد الله ياقوت الحموي. (1995م). معجم البلدان (المجلد الثانية). بيروت: دار صادر .
صالح بن مهدي المقبلي . (1405هـ-1985م). العلم الشامخ في إيثار الآباء والمشايخ (المجلد الأولى). المدينة المنورة، السعودية: دار الكتاب الإسلامي.
صدر الدين محمد بن علاء علي بن محمد أبي العز. (1417هـ-1997م). شرح العقيدة الطحاوية (المجلد العاشرة). (شعيب الأرنؤوط عبد الله بن عبد المحسن التركي، المحرر) بيروت، لبنان: مؤسسة الرسالة.
عبد الحميد عرفان. (1967م). دراسات في الفرق والعقائد الإسلامية. بغداد: مطبعة الإرشاد.
عبد العزيز بن محمد بن عبد الرحمن السلمان. (1418هـ-1997م). مختصر الأسئلة والأجوبة الأصولية على العقيدة الواسطية (المجلد العاشرة).
عبد القاهر بن طاهر بن محمد البغدادي. (1977م). الفرق بين الفرق وبيان الفرقة الناجية (المجلد الثانية). بيروت: دار الآفاق الجديدة.
علي يحيى معمر. (1406هـ-1986م). الإباضية بين الفرق الإسلامية. سلطنة عمان: وزارة التراث القومي والثقافة.
عمار الطالبي. (2013م). آراء الخوارج الكلامية. موفم للنشر.
عوّاد بن عبد الله المعتق. (1416هـ-1995م). المعتزلة وأصولهم الخمسة (المجلد الثانية). الرياض، السعودية: مكتبة الرّشد.
غالب بن علي عواجي. (1399هـ). الخوارج تاريخهم وآراؤهم الاعتقادية وموقف الإسلام منها.
محمد أبو زهرة. (م2009). تاريخ المذاهب الإسلامية في تاريخ المذاهب الفقهية (المجلد الأولى). دار الفكر العربي.
محمد بن أحمد بن الهروي الأزهري. (1421هـ-2001م). تهذيب اللغة (الإصدار الأول). (محمد عوض مرعب، المحرر) بيروت: دار إحياء التراث العربي.
محمد بن أحمد بن عبد الرحمن أبو الحسين الملطي. (1430هـ-2009م). التنبيه والرد على أهل الأهواء والبدع. (س.ديدرينغ، المحرر) بيروت: المعهد الألماني للأبحاث الشرقية- مؤسسة الريان.
محمد بن إسماعيل أبي عبد الله البخاري. (1429هـ-2008م). صحيح البخاري الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله –صلى الله عليه وسلم- وسننه وأيامه (الإصدار 01يناير2018، المجلد 3). (عبد القادر شيبة الحمد، المحرر) الرياض، السعودية: مكتبة الملك فهد الوطنية.
محمد بن علي بن أحمد بدر الدين البعلي. (1405هـ-1985م). مختصر الفتاوى المصرية لابن تيمية. (محمد حامد الفقي عبد المجيد سليم، المحرر) بيروت، لبنان: مطبعة السنة المحمدية, دار الكتب العلمية.
محمد عبد الكريم ابن أبي بكر أحمد الشهرستاني. (1387هـ-1968م). الملل والنحل. (عبد العزيز محمد الوكيل، المحرر) القاهرة: مؤسسة الحلبي.
محمد مرتضى الحسيني الزيدي. (1389هـ-1969م). تاج العروس من جواهر القاموس. (مصطفى الحجازي، المحرر) الكويت: التراث العربي, مطبعة حكومة كويت.
Downloads
Published
Conference Proceedings Volume
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.