History of the Umayyads' Attention to Markets for the Improvement of Economic and Social Life (41-125 AH/661-742 AD)

Authors

  • Bashara Abdullah Al-Qaddar Department of History, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Mohammed Omar Bashinah Department of History, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.

Keywords:

Markets, Umayyad state, Goods, Market overseer, Caravan routes

Abstract

The research presents various models of markets during the Umayyad era, focusing on their economic and social impacts. It addresses how markets were organized and the diversity of available goods, highlighting their role in enhancing both internal and external trade. The research demonstrates that markets were vital centers for cultural and social interaction, contributing to changes in social relationships and enhancing the role of women in commerce. Additionally, it discusses the impact of markets on urban growth and infrastructure development. The aim of the research is to study how markets were organized and their role in boosting the Umayyad economy, exploring their effects on social life and human relations, classifying different types of markets during the Umayyad period, such as local and international markets, and providing insights into how these markets shaped the economic and social identity of Umayyad society. The researchers relied on a historical narrative analytical approach as much as possible, following the APA style. The research yielded several key findings, including that markets remained without defined structures or roofs until the Umayyad era, making the Umayyads the first to construct independent buildings for markets. It also confirmed the attention of Umayyad caliphs and their officials to standardize measures and weights as a form of market regulation. The roles of market overseers varied and evolved with the expansion of the Arab Islamic state during the Umayyad period. Furthermore, the markets exhibited significant growth in trade movement, contributing to economic enhancement and developing urban infrastructure, such as roads and public facilities, which facilitated trade and transportation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

إبراهيم. حقي إسماعيل (2002). أسواق العرب التجارية في شبه الجزيرة العربية، دار الفكر للطباعة، عمان، ط1.

ابن الأثير، محمد بن عبد الكريم بن عبد الواحد (1995). الكامل في التاريخ، تح: محمد يوسف، دار الكتاب، بيروت.

ابن الأخوة، محمد بن محمد أحمد القرشي (د.ت.). معالم القربة في أحكام الحسبة، مكتبة المتنبي، القاهرة، ط1.

ابن عبد الحكم، أبو القاسم عبد الرحمن (1961). فتوح مصر وأخبارها، دار الخانجي ،القاهرة، ط1 .

ابن منظور، جمال الدين محمد بن مكرم (1998). لسان العرب، ج3، دار صادر، بيروت، د.ت .

أبو خليل، شوقي (1993). الحضارة العربية الإسلامية، منشورات كلية الدعوة الإسلامية، طرابلس الغرب، ط1.

البكري، أبي عبيد عبد الله بن عبد العزيز (1998). معجم ما استعجم من أسماء البلاد والمواضع، تح: جمال طلبة،دار الكتب العلمية، بيروت، ط1.

البلاذري، أحمد بن يحي (1992). فتوح البلدان، تح: رضوان محمد رضوان، ط1، دار أقرأ، بيروت.

التوحيدي، أبو عيان (2003). الامتاع والمؤانسة، دار الجيل، بيروت، ط1 .

جمال، محمد عبد المنعم (1986). موسوعة الاقتصاد الإسلامي، دار الكتاب، بيروت، ط2.

الحسين، قصبي الحسين (2002). الحضارة العربية الإسلامية في العصر الأموي، دار الفكر، بيروت، ط1.

الحموي، ياقوت (د.ت.). معجم البلدان، تح: فريد عبد العزيز الجندي، دار الكتب العلمية، بيروت، د.ط .

الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمر (1986). أساس البلاغة، دار الكتاب، بيروت، ط1.

الطبري، محمد ابن جرير الطبري (1971). تاريخ الرسل والملوك، تح: محمد أبو الفصل، دار المعارف، مصر، ط4 .

الفيروز أبادي، مجد الدين محمد يعقوب (1993). القاموس المحيط، مؤسسة الرسالة، بيروت، ط 3.

الكعبي، عبد الحكيم (2010). نظم الأسواق في المدينة الإسلامية، مجلة العربي، العدد619 .

لبيد، إبراهيم أحمد (1962). الدولة العربية الإسلامية في العصر الأموي، بغداد، ط1 .

الممي، حسن (1998). أهل الذمةفي الحضارة الإسلامي، دار الغرب الإسلامي، بيروت، ط1.

نجم، زين الدين شمس الدين (2006). معجم الألفاظ والمصطلحات التاريخية، منشورات الزهراء كمبيوسنتر، القاهرة، د.ط .

اليعقوبي، أحمد بن يعقوب (2010). تاريخ اليعقوبي، تح: عبد الأمير منها، شركة الأعلمي للمطبوعات، بيروت، ط1.

Downloads

Published

2024-12-31

Conference Proceedings Volume

Section

Track Four: Humanities

How to Cite

Al-Qaddar, B. A., & Bashinah, M. O. (2024). History of the Umayyads’ Attention to Markets for the Improvement of Economic and Social Life (41-125 AH/661-742 AD). The Annual Scientific Conference for Under and Postgraduate Students at the University., 2, 4. 202-221. https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/scupgs/article/view/868

Similar Articles

1-10 of 18

You may also start an advanced similarity search for this article.