The Degree of Employing Active Learning Among Teaching Staff Members at Faculty of Arts at Alasmarya Islamic University in Light of Some Variables

Authors

  • Alia Mohammed Bin Qibliya Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Rahouma Hussein Abukarhouma Department of Education and Psychology, Faculty of Arts, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.

Keywords:

Active Learning, Teaching Staff Members, Alasmarya Islamic University

Abstract

The research aimed to know the degree of employing active learning among teaching staff members at Faculty of Arts at Alasmarya Islamic University in light of some variables. To achieve the research goal, the researchers used the descriptive analytical method, and used the questionnaire tool developed by Hamza bin Naasan, which is composed of (35) items distributed over three dimensions (The teacher, the student, and the academic subject) and the research community consisted of (200) faculty members. The research sample was applied to (52) members, with a percentage of (25%) of the teaching staff members. The results of the research showed: that the degree of employing active learning among teaching staff members Teaching in general has exceeded the average answer score, and there are no statistically significant differences in the degree of employing active learning among teaching staff members at Faculty of Arts at Alasmarya Islamic University due to the variables of gender, academic degree, and years of experience.

References

أبو الحاج، سها أحمد؛ والمصالحة، حسن خليل (2016). استراتيجيات التعلم النشط وتطبيقيات عملية. مركز ديبونو لتعليم التفكير.

أبو شريخ، شاهر (2007). استراتيجيات التدريس. دار المعتز للنشر والتوزيع، عمان.

أسعد، فرح (2017). استراتيجيات التعلم النشط. دار ابن النفس للنشر والتوزيع، عمان.

جودة، أحمد سعادة؛ عقل، فواز؛ زامل، مجدي؛ شتسة، جمال؛ وأبو عرقوب، هدى (2006). التعلم النشط بين النظرية والتطبيق. دار الشروق للنشر، عمان.

الحسني، حنان مرعى (2019). التعلم النشط في اكتساب المفاهيم الاجتماعية والدينية لطفل الروضة. مجلة جامعة أسيوط. كلية التربية. 35(4).

رفاعى، عقيل محمود (2012). التعلم النشط المفهوم والاستراتيجيات وتقويم نواتج التعلم. دار الجامعة الجديدة للنشر، الإسكندرية.

رمضان، منال حسن (2016). استراتيجيات التعلم النشط. دار الأكاديميون للنشر والتوزيع، عمان.

زيتون، كمال عبد الحميد. (1997). التدريس نماذجه ومهاراته. المكتب العلمى للكمبيوتر للنشر والتوزيع. الإسكندرية.

سيد، أسامة محمد؛ والجمل، عباس حلمي (2012). أساليب التعليم والتعلم النشط. دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع، دمشق.

شاهين، عبد الحميد حسن عبدالحميد (2011). استراتيجيات التدريس المتقدمة واستراتيجيات التعلم وأنماط التعلم. كلية التربية بدمنهور، جامعة الإسكندرية.

اللقاني، أحمد حسين؛ والجمل، على أحمد (1999). معجم المصطلحات التربوية المعرفية في المناهج وطرق التدريس. دار الكتب، القاهرة.

محمود، الناشف هدى (2004). رياض أطفال. دار المسيرة، عمان.

نبا، مزنة (2018). درجة توظيف معلمات رياض الأطفال لمبادئ التعلم النشط في أنشطة الروضة من وجهة نظرهن. مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية. 34(2).

Published

2023-12-28

How to Cite

Bin Qibliya, A. M., & Abukarhouma, R. H. (2023). The Degree of Employing Active Learning Among Teaching Staff Members at Faculty of Arts at Alasmarya Islamic University in Light of Some Variables. المؤتمر العلمي السنوي لطلاب المرحلة الجامعية والدراسات العليا بالجامعة, 1, 4.175–199. Retrieved from https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/scupgs/article/view/572

Conference Proceedings Volume

Section

المحور الرابع: العلوم الإنسانية