The Effectiveness of a Play-Based Training Programme in Reducing Aggressive Behaviour in Intellectually Disabled Children Capable of Learning

Authors

  • Asmaa Omran Al-Dhuwaibi Department of Special Education, Faculty of Humanities-Girls, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Moufida Abdel Salam Abdel Samie Department of Special Education, Faculty of Humanities-Girls, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Huda Ali Al-Dhafeer Department of Special Education, Faculty of Humanities-Girls, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Khawla Misbah Qusayl Department of Special Education, Faculty of Humanities-Girls, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.

Keywords:

Mental disability, Training program, Aggressive behavior

Abstract

This research aimed to identify the effectiveness of a play-based training program in reducing aggressive behavior among mentally handicapped children who can learn, to achieve this, the experimental approach was used so that the research was applied to a sample of mentally handicapped children who can learn at the Center for Racking Pens inside the city of Zliten, and where the sample was limited to children who have the problem of aggressive behavior, which numbered (6) children aged (6-10) years were selected intentionally, where the sample was divided To two control groups and an experimental one and used the scale of aggressive behavior of children for pre, post and tracking measurement of the application of the program.  The results of the research found that the relative weight of the research sample reached (62.45%) before the application of the program and this indicates a level higher than the average in aggressive behavior and that the relative weight of the research sample reached (41.46%) after the application of the program and this indicates a level lower than the average in aggressive behavior, as well as the relative weight of the research sample reached (39.48%) after the application of the tracking scale of the program and this indicates a level lower than the average in aggressive behavior, and that there are no statistically significant differences.

References

باندورا (1973). العدوان، التعلم الاجتماعي، التحليل. نيو جيرسي، برنتيس هول.

بدوي، زياد أحمد (2011). فاعلية برنامج إرشادي قائم على فن القصة لخفض السلوك العدواني لدى المعاقين عقلياً القابلين للتعلم. رسالة ماجستير، كلية التربية، الجامعة الإسلامية-غزة، فلسطين.

حسين، طه عبد العظيم (2007). استراتيجيات الغضب والعدوان. دار الفكر، عمان، الأردن.

دهان، سمية (2014). أثر برنامج إرشادي لأمهات الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية لخفض حدة السلوك العدواني، رسالة ماجستير، كلية العلوم الإنسانية الاجتماعية، جامعة القاصدي، مرباح ورقلة، الجزائر.

الزغلول، عماد عبد الرحيم (2006). الاضطرابات الانفعالية السلوكية لدى الأطفال. دار الشروق، الكرك، الأردن.

السرطاوي، عبد العزيز؛ والمهيري، عوشة، وآخرون (2012). فاعلية برنامج سلوكي التخفيف من حدة المشكلات السلوكية لدى مجموعة من ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية، 9(3).

الشاذلي، رانيا محمد (2014). فاعلية البرنامج السلوكي الاجتماعي في تعديل السلوك العدواني لدى الأطفال المعاقين عقلياً. رسالة ماجستير في التربية، جامعة بورسعيد، مصر.

شاش، سهير محمد سلامة (2001). اللعب لتنمية اللغة لدى الأطفال، ذوي الإعاقة العقلية. دار القاهرة للكتاب. القاهرة، مصر.

الصالح، تهاني محمد عبد القادر (2012). درجة مظاهر وأسباب السلوك العدواني لدى طلبة المرحلة الأساسية في المدارس الحكومية في محافظات شمال الضفة الغربية وطرق علاجها من وجهة نظر المعلمين. رسالة ماجستير، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.

صباح، سمر عيسى إبراهيم (2017). أثر برنامج إرشادي يستند إلى اللعب والفن في خفض السلوك العدواني لدى أطفال قرية الأطفال في محافظة بيت لحم. رسالة ماجستير في الإرشاد النفسي والتربوي من جامعة القدس المفتوحة، فلسطين.

طاطم، كريمة (2015). فعالية العلاج باللعب في تخفيف السلوك العدواني. رسالة ماجستير، جامعة عبدالحميد بن باديس مستغانم، الجزائر.

عبد السلام، سميرة أبو الحسن، وآخرون (2016). فاعلية برنامج تدريبي سلوكي لخفض السلوك العدواني لدى عينة من الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم، جامعة القاهرة، العلوم التربوية، 4(3).

عبد العاطي، حسن البائع محمد؛ وشهاب، إسراء رأفت محمد علي (2014). تصميم الألعاب التعليمية للمعاقين عقلياً النظرية والتطبيق. دار الجامعة الجديدة للنشر والتوزيع، الإسكندرية، مصر.

عبد اللطيف، سماح (2007). الرعاية الثقافية والاجتماعية للمعاقين. الدار العربية للكتاب، القاهرة، مصر.

عبيد، ماجدة بهاء الدين السيد (2007). الإعاقة العقلية، ط2. دار الصفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

الفوزان، عبد العزيز (2009). اضطرابات النطق والكلام خلفيتها، تشخيصها، أنواعها، علاجها. صفحات الذهبية للنشر، الرياض، السعودية.

كندي، فوزي مفتاح (2017). فاعلية برنامج تدريبي قائم على مهارات ما وراء المعرفة وأثره في تنمية مهارات القراءة للتلاميذ من ذوي صعوبات التعلم في التعليم الأساسي. رسالة ماجستير، الأكاديمية الليبية فرع مصراتة، ليبيا.

الهنداوي، علي فالح (2003). سيكولوجية اللعب. دار حنين للنشر والتوزيع، الأردن.

يحيى، خولة أحمد؛ وعبيد، ماجدة السيد (2005). أنشطة الأطفال العاديين وذوي الاحتياجات الخاصة في مرحلة ما قبل المدرسة. دار المسيرة عمان، الأردن.

يوسف، الطيب محمد زكي (2018). فاعلية برنامج تدريبي قائم على اللعب لتعديل السلوك النمطي لدى الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم، مجلة البحث العلمي في التربية، 19.

Published

2023-12-28

How to Cite

Al-Dhuwaibi, A. O., Abdel Samie, M. A. S., Al-Dhafeer, H. A., & Qusayl, K. M. (2023). The Effectiveness of a Play-Based Training Programme in Reducing Aggressive Behaviour in Intellectually Disabled Children Capable of Learning. المؤتمر العلمي السنوي لطلاب المرحلة الجامعية والدراسات العليا بالجامعة, 1, 4.43–66. Retrieved from https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/scupgs/article/view/503

Conference Proceedings Volume

Section

المحور الرابع: العلوم الإنسانية