Effects of the CEDAW on the Muslim Family Entity “Legal Study Objectives of Sharia”
Keywords:
CEDAW, Family purposes, Family jurisprudence, De-discrimination, WomenAbstract
This study examines the long-term effects of CEDAW on the family entity and purposes in Islam, where the study dealt with the effects of CEDAW violations of the provisions of Islamic law in family jurisprudence and the serious defect it causes in its considered purposes. The explicit threat it poses to the institution of the family, and it’s most important principles, such as the abolition of guardianship and guardianship and the demand for absolute equality between men and women, destroy all provisions of the family system in Islam. A definite side risk for CEDAW is that of interpretations of the Convention's terminology and its generalities, such as the call for pornography, the promotion of illicit relationships, the call for respect for consensual practices between the sexes, especially adolescents, and the call for the social role of the function of men and women, an applied approach to the concept of gender and its practical application in the field of the family. The sum of these influences represents a threat to the Muslim family entity through: contradicting the purposes of the original family and dependency, which constitutes a direct goal of destroying all values, losing the interests that family rulings came to achieve, and losing many women's rights under the slogan of Equality and de-discrimination. The research came in an introduction, three chapters, and a conclusion with the results and recommendations, the introduction included: the importance of the topic, the objectives of the research, the reasons for choosing it, the research methodology and the study plan.
Downloads
References
القرآن الكريم، برواية حفص عن عاصم، خط مجمع الملك فهد بمصحف المدينة.
ابن حبان، محمد (2012). المسند الصحيح على التقاسيم والأنواع "، دار ابن حزم.
ابن حنبل، أحمد (2001) . مسند أحمد، مؤسسة الرسالة .
ابن عاشور، الطاهر (2001). مقاصد الشريعة الإسلامية، دار النفائس ـ.
ابن قدامة، موفق الدين (2002). روضة الناظر وجنة المناظر، مؤسسة الريّان.
ابن منظور، محمد (1993). لسان العرب، دار صادر .
أبو زهرة ، محمد (1961). شريعة القرآن من دلائل إعجازه، دار العروبة.
الاسكوا (اللجنة الاقتصادية والاجتماعية لغربي آسيا) (2005). تاريخ الحركة النسائية في العالم العربي،
البخاري،إسماعيل بن محمد (1993). الجامع الصحيح المختصر، دار ابن كثير.
بصمة جي، سائر (2009). معجم مصطلحات ألفاظ الفقه الإسلامي،دار صفحات.
الترمذي، محمد بن عيسى (1975). شركة مصطفى البابي الحلبي.
الجصاص، أحمد بن علي (1995). أحكام القرآن، دار الكتب العلمية.
الجوزية، ابن القيم (1991).إعلام الموقعين عن رب العالمين، دار الكتب العلمية.
حبيب، رفيق (2003). إحياء التقاليد العربية، دار الشروق .
حلمي، كاميليا (2013، أبريل،11) . أهم المصطلحات الواردة في أبرز الاتفاقيات والمواثيق الدولية للمرأة والطفل وخطورتها على الاسرة، مؤتمر الأسرة المسلمة في ظل التغيرات المعاصرة، عمان ـ الأردن، /https://www.academia.edu/40473756
حلمي، كاميليا (2018، أكتوبر،13-14). الأسرة بين المواثيق الدولية وميثاق الأسرة في الإسلام. مؤتمر الأمن الأسري: الواقع والتحديات نحو مقاربة عابرة للتخصصات، متعددة المقاربات، إسطنبول، تركيا. https://www.academia.edu/40470338.
الدهلوي، عبدالحليم (2005). حجة الله البالغة، دار الجيل.
الربعي، معاذ (2014). الآثار الثقافية للاتفاقيات الدولية، مركز باحثات .
رضا، أكرم (2004). قواعد تكوین البیت المسلم، دار التوزیع والنشر الإسلامیة ـ
رودكر، نرجس (2019)، فيمينزم الحركة النسوية: مفهومها، أصولها النظرية وتياراتها الاجتماعية، نرجس، المركز الإسلامي للدراسات الاستراتيجية.
الزمخشري، أحمد بن عمر (1987). الكشاف، دار الريان ـ
زهرة، محمد (2009). المعجزة الكبرى القرآن، دار الفكر العربي.
السباعي، مصطفى (1991). من روائع حضارتنا، دار الوراق .
السبكي، تقي الدين و تاج الدين (1984). الإبهاج في شرح المنهاج. دار الكتب العلمية.
السيوطي، جلال الدين عبدالرحمن (د.ت). الجامع الصغير في أحاديث البشير النذير، دار الكتب العلمية.
الشاطبي، إبراهيم بن موسى (1997). الموافقات، دار ابن عفان .
الشوكاني ، محمد (1993). نيل الأوطار ،دار الحديث.
عساف، محمد (2021). المادة 16 من اتفاقية سيداو في ضوء مقاصد الشريعة، المجلة الدولية للاجتهاد القضائي، ع:4، https://dspace.alquds.edu/items//
العسكري، أبوهلال (2009). الفروق اللغوية، دار العلم ـ.
عطية، جمال الدين؛ إمام، محمد، صالح، سعاد؛ لاشين، فتحي؛ قطب، جمال؛ سعداوي، عمرو... القرضاوي، يوسف ( 2013). اتفاقية القضاء على كافة أشكال التمييز ضد المرأة " سيداو" : رؤية نقدية من منظور شرعي"، اللجنة الإسلامية العالمية للمرأة والطفل، الجيزة، مصر.
الغزالي، أبوحامد (د.ت). إحياء علوم الدين، دار المعرفة .
القاطرجي، نهى (2011، 27-29 مايو). التحدیات العلمانیة في مجال تشریعات الأحوال الشخصیة. المؤتمر الإسلامي الرابع للشریعة والقانون، طرابلس، لبنان.
القرطبي، محمد (1964). الجامع لأحكام القرآن، دار الكتب المصرية .
القشيري،مسلم (1955). صحيح مسلم. مطبعة عيسى البابي الحلبي ـ.
قطب، سيد (2003). في ظلال القرآن، دار الشروق ـ.
كيتا، موسى؛موسى، تكر (2013، يناير، 1). مصطلحات الجندر والصحة الإنجابية والحقوق الإنجابية وحقوق الشركاء والجنس الآمن: مفهومها وآثارها على مقصد حفظ النسل. مجلة جامعة المدينة العالمية، (7). http://ojs.mediu.edu.my/index.php/majmaa/article/view/203.
الأندلسي، أبوحيان (2000). البحر المحيط. تح: العطار ، محمد ، صدقي وآخرون، دار الفكر ـ
اللجنة المعنية بالقضاء على التمييز ضد المرأة.(2005 يناير). تعليقات ختامية، د:32، تركيا.
المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية. (2005). المرأة بين الحضارتين الإسلامية والغربية ـ المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية.
محمد، عبدالعاطي (د.ت). المقاصد الشرعية وأثرها في الفقه الإسلامي، دار الحديث ـ القاهرة.
محمود، الشحات (2010). تفنيد الشبهات حول ميراث المرأة في الإسلام، الصفا والمروة، الإسكندرية، مصر.
النووي، شرف الدين (1972). شرح النووي على مسلم، دار إحياء التراث العربي – بيروت
Downloads
Published
Conference Proceedings Volume
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.