The Sustainability of Scientific Disciplines among Higher Institute Graduates and the Role of Curricula in Achieving It"

Graduates of the Higher Institute of Science and Technology – Wadi Al-Ajal: An Exploratory Study

Authors

  • Souad Abubker Gaith Department of Information Technology, Higher Institute of Science and Technology, Wadi Al-Ajal, Libya
  • Fatima Mansour Saleh Ekshik Office of Education and Teaching Supervision, Bint Baya, Libya

Keywords:

Sustainability, Academic Disciplines, Higher Institutes, Curricula, Graduates

Abstract

The study aims to observe and identify the current state of the sustainability of academic disciplines among graduates in the labor market, and to shed light on the role of academic curricula in achieving the sustainability of these disciplines for graduates of higher institutes. The researchers employed a descriptive analytical method to conduct the study and to test its hypotheses, with the goal of reaching a precise and comprehensive scientific description of the problem. The study sample consisted of 90 male and female graduates from the Higher Institute of Science and Technology – Wadi Al-Ajal, who graduated between the Fall semester of 2014 and the Fall semester of 2022. The study yielded several findings, the most significant of which was that the current educational curricula in higher institutes have no significant impact on providing the requirements and characteristics of sustainable development in scientific disciplines. Moreover, the study found statistically significant differences in the role of academic curricula in sustaining scientific disciplines and applying them after graduation, based on variables such as gender, scientific specialization, and academic qualification.

Downloads

Download data is not yet available.

References

صالح أبوبكرالجازوي، منصور محمد العشيبي، عبد السلام حسين البرعصي، "دور الجامعات الليبية في تلبية متطلبات التنمية المستدامة من وجهة نظر أعضاء الهيئات التدريسية والعاملين بها،" مجلة البحوث والدراسات الاقتصادية، الأكاديمية الليبية للدراسات العليا فرع درنة، درنة-ليبيا، المجلد 14، العدد6، ص ص.151-175، 2021.

أريج إبراهيم الحاسي، "التحول الرقمي في الجامعات الليبية أثناء جائحة كارونا وعلاقته بالتنمية المستدامة،" مجلة التطوير العلمي للدراسات والبحوث، أكاديمية الإبداع سما للدراسات والاستشارات والتطوير العلمي، صنعاء-اليمن، المجلد3، العدد7، ص ص. 134-155، 2022.

انتصار جبريل البرهمي، "مواءمة مخرجات التعليم العالي لحاجة سوق العمل في ليبيا،" مؤتمر جامعة مصراتة كلية العلوم والتقنية الطبية طرابلس، مجلة دراسات الإقتصاد والأعمال، إصدار خاص بالمؤتمر الدولي لمخرجات التعليم العالي ومتطلبات سوق العمل الليبي، طرابلس-ليبيا، ص ص. 346-366، 2022.

عبد الناصر بشير الصغير، " التعليم في ليبيا الطريق لتحقيق التنمية المستدامة لعام2030 (الواقع والآفاق مع دراسة مقارنة)،" المؤتمر العلمي الدولي الرابع لكلية الاقتصاد والتجارة، جامعة المرقب، الخمس-ليبيا، ص ص. 167-189، 2022.

أبوالنصر مدحت محمد، " كتاب التنمية المستدامة – مفهومها – أبعادها – مؤشراتها،" المجموعة العربية للتدريب والنشر، القاهرة-مصر، 2017.

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Gaith, S. A., & Ekshik, F. M. S. (2024). The Sustainability of Scientific Disciplines among Higher Institute Graduates and the Role of Curricula in Achieving It": Graduates of the Higher Institute of Science and Technology – Wadi Al-Ajal: An Exploratory Study. The 1st International Conference On Basic Sciences & Its Applictionss, 37(خاص 1 مجلة العلوم الأساسية), 77-92. https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/cfs/article/view/880