Methods of Social Control in Educational Institutions between Legal Rules and Social Values: A Field Study on a Sample of Basic Education Teachers in the Municipality of Zliten

Authors

  • Fatima Ali Akhkhil Department of Social Service, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.
  • Bashir Muftah Mubarak Department of Social Service, Faculty of Education, Alasmarya Islamic University, Zliten, Libya.

Keywords:

Methods, Social control, Legal rules, Social values

Abstract

The school is in the intended educational institution it works on education in an organized and planned manner, as it contributes to the upbringing of the new generation, and preparing them for life. The legal rules and social values prevail in the school and society for a while. Therefore, society was entitled to methods of educational social control between legal rules and social values. The study aimed to identify the methods of social control in educational of social control in educational institutions, as well as the most important rules and laws regulating social control in educational institutions. the study was based on the analytical descriptive approach using the comprehensive pool method. the study was applied to a sample of basic education teachers in the municipality of Zliten, in my school (Abdul Rahman ibn Auf, and Umm Salamah), and their number was (50) teachers, and they were chosen through a random sample. This study relied on a questionnaire as a data collection tool, then was analyzed using the SPSS statistical program. The study found that the methods of social control, the rules and laws regulating social control, and the social values associated with social control in educational institutions came to a very high degree. The most important method of social control in educational institutions is (the school encourages students to promote positive behaviors financially and morally. The school uses classroom discipline laws for reform and not as a means of punishment. It imposes severe penalties on students who violate the legal rules within the legal rules within the school. The school contributes to the establishment of cultural competitions organized by teachers to consolidate the concept of positive discipline and develop team spirit). The most important values represented social control associated with social control in educational institutions were (the teacher modifies the erroneous social behaviors prevalent in the community, and the teacher accepts the students, opinions about the legal rules within the school. The school motivates students to promote positive behaviors financially and morally. The school uses classroom discipline laws for reform and not as a means of punishment, and severe penalties are imposed). The most important rules and laws regulating social control in educational institutions were (wrong social and prevailing in society, and the teacher accepts the opinions of students about the legal rules within the school. The school motivates students to promote positive behaviors financially and morally. The school uses classroom control laws for reform and not as a means of punishment and imposes strict penalties on students who violate the legal rules within the school the school contributes to the establishment of cultural competitions organized by teachers to consolidate the concept of positive control and develop team spirit). The most important social values associated with social control in educational institutions were (the teacher maintains a balance between social values and seeks to instill the values of faith in God Almighty and the Sunnah of His Prophet. The school promotes the customs, traditions, and social values prevailing in the school community, and develops faith in the values and ideals of the Arab nation).

References

أبادي، الفيروز (1952). قاموس المحيط، ط 2. ج 4. مكتبة لسان العرب.

أبو عراد، صالح بن علي (1424ه). مقدمة في التربية الإسلامية، ط 1. دار الصولتيه للتربية، الرياض، السعودية.

أحمد، سمير نعيم (1982). علم الاجتماع القانوني، ط 2. دار المعارف، القاهرة، مصر.

بدوي، عبد الرحمن (1977). مناهج البحث العلمي، ط3. وكالة المطبوعات، الكويت.

بن عامر، عثمان عمر (2002). مفاهيم أساسية في علم الاجتماع والعمل الاجتماعي، ط 1. جامعة قاريونس، بنغازي، ليبيا.

جرو، حيزية الاعمال؛ وزغود، فاطمة (2016/2017). أساليب الضبط الاجتماعي في المؤسسة التربوية وعلاقتها بتعزيز سلوك الانضباط دراسة ميدانية بثانوية هالي عبد الكريم بقمار. جامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي، الجزائر.

حجازي، محمد فؤاد (1998). النظريات الاجتماعية. مكتبة وهبة، القاهرة، مصر.

الدخيل، عبد العزيز عبد الله (2005). معجم مصطلحات الخدمة الاجتماعية. دار المنهل، الأردن.

زيدان، مؤيد (2018). علم الاجتماع القانوني، الجامعة الافتراضية السورية، سورية.

سعيد، محمد (1990). تمهيد في النظريات الاجتماعية دار الهدي، مصر.

الشمري، نواف فالح (2012/2013). درجة التزام الإدارة المدرسية بالانضباط المدارس الثانوية من وجهة نظر المعلمين والطلبة في دولة الكويت. رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

عبيدات، محمد وآخرون (1999). منهجية البحث العلمي القواعد والمراحل والتطبيقات. دار وائل للطباعة والنشر، عمان، الأردن.

عقبي، أسماء (2014/2015). أساليب الضبط في المؤسسة التربوية ودورها في تحقيق الانضباط لدي التلاميذ. رسالة ماجستير في علم الاجتماع، جامعة محمد بوضياف، المسيلة، الجزائر.

عمر، عبد الرحمن وآخرون (2019). إدارة الأساسيات والاتجاهات الحديثة، ط1. دار المعرفة، مصر.

فرج، محمد سعيد (1989). تمهيد في النظرية الاجتماعية. دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية، مصر.

فكرت، عبد العزيز (2009/2010). أساليب الضبط الاجتماعي في المؤسسة التربوية بين قواعد القانونية والقيم الاجتماعية. رسالة ماجستير في علم الاجتماع، جامعة الحاج لخضر، باتنة، الجزائر.

فياض، حسام الدين محمود (2018). الضبط الاجتماعي، ط 1. مكتبة نحو علم الاجتماع التنويري.

فيـــــريول، جيل (2011). معجم مصطلحات علم الاجتماع، ط 1. دار المكتبة الهلال، بيروت، لبنان.

ناصر، إبراهيم (1416ه/1996). علم الاجتماع التربوي، ط 1. دار الجبل، بيروت، لبنان.

Published

2023-12-28

How to Cite

Akhkhil, F. A., & Mubarak, B. M. (2023). Methods of Social Control in Educational Institutions between Legal Rules and Social Values: A Field Study on a Sample of Basic Education Teachers in the Municipality of Zliten. المؤتمر العلمي الأول لطلاب المرحلة الجامعية والدراسات العليا بالجامعة, 1, 2.1–17. Retrieved from https://conf.asmarya.edu.ly/index.php/1scupgs/article/view/501

Issue

Section

المحور الثاني: العلوم الاجتماعية